AYUS GRUP - ROMÂNIA

centru de perfectionare si pregatire de specialitate în Ayurveda

cursuri si seminarii de specialitate pentru aprofundarea cunoasterii diferitelor ramuri ale sistemului Ayurveda

Acasa Ayurveda Cursuri Articole Alimentatie Recomandari Anunturi Publicatii Contact


Reţete savuroase pentru sărbători … şi nu numai


Pasta de năut


de Aurora Nicolae


Năutul este una dintre cele hrănitoare ”boabe”, care la noi a început să fie consumată pe scară mai largă de relativ puţin timp, mai ales odată cu răspândirea culturii culinare arabe. Putem spune că este un veritabil câştig culinar şi vital, cu atât mai mult cu cât năutul poate fi cultivat şi la noi în ţară şi reprezintă un excelent nutrient sănătos.


Cel mai digerabil mod de preparare este sub formă de pastă. Pentru a-l prepara astfel, cel mai uşor ne va fi dacă avem o oală de fiert sub presiune. Dacă nu dispunem de o asemenea oală, atunci este obligatoriu să punem năutul la înmuiat pentru 24 de ore, în multă apă rece, după ce l-am spălat bine. Trebuie să ţinem cont de faptul că năutul se va hidrata astfel şi să punem o apă bună de băut pentru înmuiere, care să fie de 4-5 ori mai multă decât cantitatea năut, căci acesta este un mare ”însetat”, care va absorbi apa şi se va înmuia şi umfla, dublându-şi volumul şi devenind mai fraged.


Vom pune apoi la fiert năutul hidratat astfel, împreună cu una-două cepe mari întregi, doi morcovi întregi şi, dacă avem, alte rădăcinoase aromate şi dulcişoare ce vor da aromă şi gust: un păstârnac, nişte ţelină, rădăcină de pătrunjel. Vom fierbe năutul foarte bine, până când devine moale, astfel că se ”topeşte” în gură. Dacă avem o oală de fiert sub presiune 40-45 de minute vor fi suficiente, chiar şi dacă năutul nu a fost înmuiat în prealabil. Ca şi fasolea, năutul poate fi mai dur în funcţie de vechimea lui, dar şi în funcţie de modul în care a fost recoltat (dacă a fost lăsat prea mult timp să se usuce pe plantă, înainte de a fi recoltat, devine foarte dur).


Putem adăuga la fierbere şi sare, atunci va avea un gust mai bun în final, dar sarea întăreşte în general ţesutul vegetal şi prelungeşte timpul de fierbere, aşa că este mai bine să o adăugăm de la început doar dacă avem oală de fiert sub presiune, dacă nu, o vom adăuga la finalul fierberii.


Ceea ce este esenţial la această reţetă este ca năutul să fie foarte bine fiert, altfel mai bine ar fi să optăm pentru altceva, căci năutul incomplet fiert nu va avea savoarea originală şi va fi un mare generator de gaze sau poate deveni chiar indigest, pe când dacă este bine preparat, atunci năutul este delicios, hrănitor şi foarte bine digerabil.


După ce se fierbe adecvat, vom strecura năutul, împreună cu legumele fierte, care vor da un plus de savoare pastei noastre de năut, dar vom păstra zeama. O parte din aceasta va fi adăugată la pastă, iar restul va fi foarte bun adăugat la alte supe sau ciorbe de legume. Îl vom lăsa să se mai răcească şi apoi îl vom pune într-un robot de bucătărie, pentru a fi pasat. Dacă nu avem, vom folosi o furculiţă sau un zdrobitor pentru piure de cartofi, pentru a-l transforma în pastă.


Vom apoi adăuga 2-3 linguri de pastă de susan (tahina), câţiva căţei de usturoi zdrobiţi şi ulei. Vom face totul o pastă fină, pe care, dacă mai este necesar, o vom mai săra şi condimenta după gust. Uleiul este preferabil să fie ulei presat la rece, se adaugă în cantitate destul de mare, pentru ca pasta rezultată să nu fie uscată, ci fină, lucioasă şi consistentă. Vom mai adăuga şi câteva linguri din zeama de la fiert, pentru a-i conferi fluiditatea necesară pastei de năut.


O combinaţie clasică este cu ulei de susan sau de măsline sau cu ulei de rapiţă prestă la rece, care se combină excelent cu gustul de năut. Dacă dorim să înviorăm gustul plin şi onctuos al pastei de năut, vom adăuga şi zeamă de lămîie, după gust.


Pasta de năut se poate consuma proaspătă, dar ea ţine şi câteva zile la frigider. Pe o felie de pâine neagră sau de pâine (pitta) libaneză, cu o salată acrişoară, vitaminizantă şi înviorătoare, cum este clasica salată arăbească de pătrunjel şi roşii sau cu nişte murături de casă, bine preparate, este o gustare ce poate foarte bine să constituie şi un prânz, de împărţit cu prietenii sau un mic dejun consistent, înainte de o zi solicitantă de muncă, pe care îl putem savura de dimineaţă şi care ne poate furniza energie vitală chiar şi până seara.  


În Ayurveda, efectul pastei de năut este descris ca fiind vitalizant, energizant, afrodisiac, folosirea ei sistematică poate determina creşterea lui kapha şi pitta şi reducerea lui vata.


Poftă bună!


vegetarian.ayus.ro